Girişimcilerin bulundukları ülkeden çıkıp küresel pazarda çok farklı özellikteki ülkelerde birer oyuncu olmak istemeleri nasıl bir tutkuyla açıklanabilir? Küresel pazara açılmış girişimciler; müşteri beklenti ve özellikleri, yetenek havuzu, organizasyon kültürleri birbirinden oldukça farklı olan bir sistemi nasıl bir iç görüyle kurup yönetirler? Bu pazarlarda kalıcı olmak için neler yaparlar? Bu vaka çalışmasında, Insider’ın kurucu ortaklarının hikayeleri ışığında bu sorulara cevap arıyoruz. Vakada ayrıca 2018 itibariyle 14 ülke pazarına giren Insider’ın büyüme yolundaki “Küresel Pazar”, “Ürün-Pazar Uyumu” ve “Satış Organizasyonu” ikilemlerini tartışıyoruz.
BuldumBuldum.com
Category
Date
BuldumBuldum.com
I. Girişimci ve İş Fikri
Güçlü Gökozan Koç Universitesi’nde okurken ikiz kardeşi ile birbirlerine doğumgünü hediyesi alma konusunda arkadaşça bir iddiaya girmişler. Konu hangisinin diğerine daha güzel bir hediye alacağıymış. Doğumgünü geldiğinde, Güçlü’nün aldığı pahalı kolyeye karşılık kardeşinin aldığı kişiselleştirilmiş iPod herkesin en beğendiği hediye olmuş. Güçlü o zaman anlamış ki hediyeleri özel ve ilginç kılan şey ne kadar pahalı oldukları değil, ne kadar ilginç oldukları. İşte o zaman BuldumBuldum.com fikri doğmuş.
BuldumBuldum.com, çoğunlukla müşteriye özel ürün ve hediye yapan ve satan bir internet sitesi. Arşimet’in “Evraka Evraka!” sözünden esinlenen “Buldum Buldum” ismi, müşterilerin buldumbuldum.com’daki özgün ürünleri keşfetmesini simgeler. Önce hediyelik ilginç ürünler satmak için kurulan BuldumBuldum.com, zamanla şirketlerin özelleştirilmiş promosyonel ürün ihtiyaçlarını da karşılayan bir modeli de bünyesine kattı. Böylece gittikçe daha karlı bir iş modeli haline geldi, ekibini büyüttü ve pazar lideri oldu. 2013’ten bu yana en büyük rakibini satın aldı, profesyonel matbaa makinelerini bünyesine kattı ve sektörün uluslararası büyük oyuncularında çalışan kişileri danışman olarak işe aldı.
Güçlü, Aydın’da büyümüş ve sonrasında Koç Üniversitesi’nde endüstri muhendisligi okumak için İstanbul’a gitmiş ve okulunun ikinci yılında, UCLA – Anderson Gradute School of Business’taki bir yaz programında girişimcilik tutkusunu keşfetmişti. İstanbul’a döndüğünde, Koç Üniversitesi pazarlama kulübünün başkanı seçilmiş, “Kamp” ismini verdiği bir etkinlikle öğrencileri ve iş adamlarını bir araya getirmeye başlamıştır. Bu etkinlik bugün halen popülaritesini korumaktadır.
Buldumbuldum.com’da müşteriler uygun fiyatlı, kişiselleştirilebilir hediyeler ve profesyonel pazarlama ürünlerini minimum sipariş adedi olmaksızın tasarlayabiliyor ve satın alabiliyor. Bireysel kullanıcılar bardak, kupa, tshirt, saat gibi ürünlere fotoğraf, logo veya isim bastırarak kişiselleştirebilir (2015 gelirinin %50’si) veya Amerika, Avrupa ve Çin’den ithal edilen ilginç hediyeler satın alabilirler. Yeni hayata geçirilen BuldumBuldum.com pazaryeri ise sanatçıların, ünlülerin ve tescilli markaların kendi dizaynlarını satabildikleri bir forum özelliği taşıyor (%20). Küçük işletme sahipleri de kişiselleştirilmiş kartvizit, defter, kalem gibi ürünler dizayn edebiliyorlar (%10). Bir milyon üye 1000-1500 günlük sipariş hacminin yanı sıra sadece sevgililer gününde 10,000 siparişlik bir hacim oluşturuyor.
II. İş Ortamı
BuldumBuldum.com, iki ayrı pazarı hedefliyor: hediye pazarı ve KOBİ, küçük işletmeler ile yeni girişimci şirketlere özel yönelik promosyonel ürün pazarı. Hediyelik eşya pazarının büyüklüğünü öngörmek zor; ancak veriler 20 Milyon kişinin internetten alışveriş yaptığını gösteriyor.
[table id=17 responsive=collapse /]
Sektöredeki Anahtar Trendler:
- Hediye vermek, geçmişten beri var olan bir Türk geleneğidir. Özellikle tatil, özel gün ve sosyal buluşmalarda hediyeleşmek neredeyse bir gereklilik olmuştur.
- KOBİ’lerin büyümesi: Türkiye’de 3.5 milyon küçük-orta ölçekli işletme var. Devletin bu işletmelere verdiği destek ile daha da olgunlaşacak olan sektörde profesyonel pazarlama ürünlerin üretimine duyulan ihtiyaç daha da artacaktır.
[table id=18 responsive=collapse /]
Müşteri Tabanı:
B2C (%90 – 2015): %55’i kadın, %63’ü 18-35 yaş arasında
B2B (%10 – 2015): B2B müşterilerinin çoğunluğunu 10-20 çalışanlı teknoloji start-up’ları oluşturuyor. BuldumBuldum.com ise hazır şablonları, 24 saatlik teslimat süresi ve minimum tutar gerektirmeyen yapısı ile zamandan ve paradan tasarruf etme imkanı sağlıyor.
- Diğer İller* /Irak ve Azerbaycan
- İstanbul
- İzmir
- Ankara
- Gaziantep
- Antalya
III. Ürün ve Hizmetler
BuldumBuldum.com yaklaşık 28.000 kişiselleştirilebilir ürün ile B2C ve B2B hizmeti veren bir online ticaret sitesidir. Site herhangi bir alt sipariş limiti koymazken günlük yaklaşık 1.250 ürün satmaktadır.
[table id=19 responsive=collapse /]
B2C – Hediyelik Eşyalar:
Kendi Ürününü Yarat: Dizayn motoru müşterilerin ürünleri kendi resim, logo, dizayn veya isimleriyle özelleştirmesine imkan tanıyor. T-shirt, kahve kupası, duvar saati, cüzdan, kalem, yastık bu ürünlerden bazıları.
İlginç Ürünler: BuldumBuldum.com taklit Oscar heykelleri, 100$’lık tuvalet kağıdı ruloları gibi enteresan ürünleri de müşterilerle buluşturuyor. Şirket hem kendi özel tasarım ürünlerini hem de ithal ettiği ürünleri sitesinde satıyor.
Pazar Yeri: BuldumBuldum.com pazar yeri; sanatçıların, ünlülerin veya markaların kendi dükkanlarını açıp ürünlerini satabildiği sanal bir mağaza işlevi gören bir girişim. Müşteriler tasarım motorunu kullanarak bazı ürünleri kişiselleştirebiliyorlar. Warner Bros, Disney, Marvel lisanslı ürünleri; Erdil Yaşaroğlu, Selçuk Erdem tasarımları da bu ürünler arasında.
B2B – Kendi Promosyon Ürününü Yarat: Küçük-büyük işletme sahipleri BuldumBuldum.com’un hazır şablonlarından faydalanarak kartvizit, defter, kalem, power bank gibi kendilerine özel promosyon materyalleri sipariş edebiliyorlar.
IV. Temel Faaliyetler
- Ortaklık Anlaşmaları: com aralarında Disney, Marvel, Harry Potter, Lord of the Rings, Looney Tunes vb. Birçok değerli uluslararası markanın özel online dağıtım hakları için 500.000 ABD Dolarlık bir yatırım yaptı.
BuldumBuldum.com pazar yerinde ise karikatürist, ressam, fotoğrafçı vb. daha birçok kişi veya kurumu mağaza açarak ürünlerini satabiliyor. Mağaza sahipleri yarattıkları ürünlerin fiyatını belirleyip satış üzerinden %20 komisyon alıyor.
- Tedarik Lojistiği: Tedarik lojistiği, üretim-imalat ve dağıtım işlemleri 3000 m2’lik bir tesiste gerçekleşiyor. Şirket gelirlerinin %20’sini hammadde ve envantere harcarken bu değeri 2016 itibariyle %5-10 aralığında tutmak istiyor.
- Üretim – İmalat: com gelirlerinin %3’ü üretim giderlerine harcanıyor. Ürünler siparişin alındığı gün üretiliyor ve günlük üretim kapasitesi 30.000 dolaylarında. Ürünlerin %70’i BuldumBuldum.com üretimiyken %30’luk kısmı dışarıdan temin ediliyor.
Şirketin 15 adet baskı makinesi için 500.000 ABD Dolarlık bir yatırımı bulunmakta.
- Pazarlama: com 2014 yılında pazarlama için 300.000 ABD Dolarlık bir bütçe kullandı.
Tüketici davranışları Emarsys ile incelenerek hedefe yönelik e-postalar kullanılıyor.
- Satış / Gelir Modeli: com ürettiği her ürünü üretim maliyetinin 3-5 katı fiyata satarken, Pazar yerindeki satışlardan tasarım sahiplerine %20, tescilli marka ürünlerine ise %12 oranında komisyon dağıtıyor.
Dağıtım: BuldumBuldum.com gelirlerinin %2.5’i dağıtımda kullanılıyor. Şirket saat 15.00’dan önceki her sipariş için aynı gün içerisinde teslimat garantisi veriyor.
V. Videolar
İkilem 1 / Ürün Gamı
İkilem 2 / Mağazalaşma
İkilem 3 / Müşteri Kitlesi
Çözüm
VI. İlgili Kavramlar ve Faydalı Linkler
- Buldumbuldum.com websitesi: http://www.buldumbuldum.com
- Müşteri Segmenti Kavramı – Osterwalder A. ve Pigneur Y., “İş Modeli Üretimi”, Müşteri Segmentleri, sayfa 20-21.
- Müşteri İçgörü Kavramı – Osterwalder A. ve Pigneur Y., “İş Modeli Üretimi”, Müşteri İçgörüleri, sayfa 126-133.
- Piyasa Durumu Kavramı – Osterwalder A. ve Pigneur Y., “İş Modeli Üretimi”, İş Modeli OrtamI, sayfa 200-211.
- Temel Yetkinlik Kavramı – http://en.wikipedia.org/wiki/Core_competency